24.6.07

The Devil And Daniel Johnston

Al límit entre la genialitat i la bogeria, Daniel Johnston ha anat elaborant amb els anys una obra musical sorprenent. La primera notícia que en vaig tenir, a començaments dels noranta, va ser una versió de la seva cançó “Speeding Motorcycle” inclosa en el magnífic Fakebook dels meus estimats Yo La Tengo. Pocs anys després m’arribava un vinil de deu polzades editat per Munster Records titulat Respect: es tractava de la reedició en vinil d’una casset gravada el 1985. Més tard, gràcies al Napster, l’Audiogalaxy i, després, el Soulseek, vaig poder accedir a moltes de les seves primeres gravacions, aleshores pràcticament impossibles d’aconseguir per altres mitjans. El 2003 vaig visitar l’exposició “Cultura porqueria. Una espeleologia del gust”, al CCCB, on hi havia un apartat dedicat a l’obra de Johnston (al costat de gent com Ed Wood o The Shaggs). Des d’aleshores, sóc un comprador fidel de tots els discos que va editant aquest artista californià. El meu preferit: Fear Yourself (Sketchbook, 2003).

La meva última adquisició ha estat un DVD. De fet, un doble DVD (“Edición coleccionista”) de la pel·lícula documental The Devil And Daniel Johnston, dirigida per Jeff Feuerzeig, premiada al Festival de Sundance el 2005 i gairebé imprescindible per entendre l’obra de Johnston. El documental està construït a partir de material audiovisual divers enregistrat pel mateix Johnston (filmacions en Super8, un audiodiari en cintes de casset...), d’entrevistes a persones que el coneixen bé (pares, amics, familiars i músics) i d’imatges d’alguna actuació en directe. Tot plegat, fascinant.

A més, aquesta edició de col·leccionista compta amb un segon DVD de material extra amb escenes eliminades, material filmat per Daniel Johnston (uns curtmetratges casolans per pixar-se de riure), vídeos musicals, material gràfic (Johnston és l’autor dels dibuixos de totes les portades dels seus discos) i moltes coses més.

Al YouTube hi ha un munt de vídeos de Daniel Johnston, entre els quals he trobat aquest trailer de The Devil And Daniel Johnston.

1 comentari:

Àngel 'Soulbizarre' ha dit...

el meu blog acull el daniel i t'enllaça