6.12.12

Edmund de Waal, "La llebre amb ulls d'ambre"

Edmund de Waal és un ceramista anglès. Les seves obres han estat exposades en importants museus, i és professor de ceràmica a la Universitat de Westminster.

Fa uns anys, De Waal va rebre en herència una col·lecció de dos-cents seixanta-quatre netsukes. "Una col·lecció molt gran d'objectes molt petits": els netsukes són petites escultures d'origen japonès, principalment d'ivori o de fusta, l'origen de les quals es remunta al segle XVII.

De Waal coneixia bé aquesta col·lecció de netsukes: els havia vist i admirat a casa del seu oncle Iggie, a Tòquio:

"Després de dinar, obria les portes corredisses de la llarga vitrina que ocupava bona part d'una paret de la sala d'estar i en treia els netsukes, d'un en un. La llebre amb els ulls d'ambre. El noi amb l'espasa de samurai i el casc. Un tigre, que era tot espatlles i potes, que es girava grunyint. Me'n passava un i el contemplàvem, i després el tornava a posar amb compte entre les dotzenes d'animals i de figures als prestatges de vidre (...) -¿T'he explicat -em deia- com ens els estimàvem de petits? ¿I que un cosí de París els va regalar a la meva mare i al meu pare? ¿T'he explicat la història de la butxaca de l'Anna?"

I en el moment en què aquests curiosos objectes han arribat a les seves mans, De Waal sent la necessitat "de desentranyar la seva història", de saber la relació que hi ha hagut entre els netsukes i el lloc on han estat, de conèixer cada sala on han viscut, de saber sobre els seus propietaris, de conèixer de què han estat testimonis.

Així, De Waal ens acaba explicant la història de la seva família, els Ephrussi, uns rics comerciants i financers jueus que, procedents d'Odessa, a l'antic imperi Rus, es van escampar per Europa. I, de passada, ens explica la història d'Europa dels segles XIX i XX: el caliu artístic de París a finals del XIX, amb els impressionistes, Proust i els primers dies de l'interès per l'art japonès; l'antisemitisme; l'esclat de la Gran Guerra i la liquidació de l'imperi Austrohongarès; l'ascens del nazisme i la Segona Guerra Mundial, amb episodis com la Kristallnacht, "la Nit dels vidres trencats", a Viena. I De Waal ens parla també del Japó de després de la Segona Guerra Mundial, un país destruït i en reconstrucció on es va instal·lar el seu oncle Iggie i on ell mateix, unes dècades després, ha passat algunes temporades.

Llegim a la contraportada que La llebre amb ulls d'ambre és "un text evocatiu i de gran bellesa que comença amb una petita llebre d'uls d'ambre (...) i acaba, com tot autèntic viatge, amb el descobriment d'un mateix". Un llibre molt recomanable!